استراکچر‌های فلزی

استراکچرهای فلزی (Steel Structure) به کلیه سازه های فولادی که در صنعت ساختمان سازی و یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بکار میرود ، اطلاق میگردد . ساز های فلزی انواع مختلفی دارد از قبیل پلها ، پایپ رک ، پایپ ساپورت ، لدر و پلتفورم و انواع سازه های فلزی پتروشیمی و پالایشگاهی.معمولاً در کارهای صنعتی منظور از سازه‌های فولادی، سازه‌های قاب بندی شده است. نقش قاب در ساختمان ، انتقال بارهای مرده، زنده ، زلزله و بار برف از سازه به پی می‌باشد و پایداری کلی سازه راحفظ می‌کند.معمولا جهت ساخت سازه های فلزی از فولادهایی با جنس ST-37 ، ST-52 و یا SA 36 استفاده میگردد .

از جمله پرفیلهای فولادی قابل استفاده در استراکچرهای فلزی میتوان به انواع نبشیها ، ناودانی ها ، مقاطع با مقطع H و I ، میلگردها ، قوطی ها ، لوله ها و همچنین انواع ورقهای نورد شده اشاره کرد .

اتصالات در این سازه های فلزی به دو صورت جوشی یا پیچی در نظر گرفته میشوند . قوانین و ضوابط جوشکاری در سازه های صنعتی طبق استاندارد AWS گرد آوری شده است .
جهت پوشش کف سازه های فلزی معمولا  از گریتینگ استفاده میشود که علاوه بر اطمینان و مقاومت، باعث عبور نور و هوا در بین طبقات می شود. همچنین اندازه چشمه های گریتینگ به نحوی انتخاب میگردد که از افتادن ابزار اپراتور به طبقه زیرین جلوگیری می کند.
نوع دیگری از پوشش کف رایج در سازه های فلزی استفاده از نوعی ورق گالوانیزه آج دار به نام چکر پلیت می باشد .
روش های دسترسی در استراکچرهای فلزی به طبقات مختلف معمولا از طریق راه پله های فلزی یا نردبان فلزی انجام می شود .
جهت افزایش ایمنی عدم پرتاب شدن افراد در زمان عبور و مرور در کف سازه ها و راه پله ها از هندریل استفاده میشود که میتواند .