معرفی مخازن ذخیره سازی

یکی از مسائل مهم در زمینه صنایع استخراج و پالایش نفت و مشتقات آن ، ذخیره سازی این مواد پس از خالص سازی و آماده شدن آن برای مصرف می باشد . موادی که خوراک بسیاری از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را تامین می کنند پس از تولید بلافاصله مورد استفاده قرار نمی گیرند. ذخیره درست و بی خطر این مواد یکی از مهمترین موارد صنایع نفت و پتروشیمی و پالایشگاه می باشد.

واحدهای نفت و گاز برای نگهداری نفت خام و گاز و نیز انبار کردن فرآورده های نفتی گوناگون, نیاز به تعداد بسیاری مخزن دارند. تعداد این مخازن به عواملی چند ، چون دوری و نزدیکی واحد به منابع تامین کننده نفت خام, تعداد و ظرفیت واحدهای پالایش, تنوع فرآورده های تولیدی و سرانجام چگونگی انتقال و پخش فرآورده ها بستگی دارد.

در صنایع شیمیایی، مواد ارزشمند، مانند بنزین یا گازوئیل طی فرایندهای مختلفی از مواد شیمیایی خام مانند نفت خام جدا می‌شود و یا از آنها بوجود می‌آید. چند راه برای انتقال مواد خام از منابع تامین‌كننده به واحد فرایندی وجود دارد كه بر حسب مورد و شرایط از یكی از آنها مانند خطوط انتقال و یا تانكر استفاده میشود. همچنین محصولات تولیدی نیز به روشهای مختلف به بازار داخلی و یا خارجی عرضه می شود.

به دلایل زیادی از جمله یكسان كردن كیفیت محصول، اندازه گیری حجم محصول جهت فروش، امكان بارگیری و انتقال به تانكر و یا كشتی در حداقل زمان ممكن و سبب می شود تا مواد محصول را بعد از تولید در مخازن یا تانكهای مناسب ذخیره نمایند. از اصطلاح تانك برای ظروف ذخیره سازی بزرگ و با كاربرد جابجا كردن، ذخیره سازی، اندازه گیری و حمل و نقل مایعات استفاده می‌گردد.

انواع مخازن ذخیره سازی

به طور كلی تقسيم‌ بندی يكسانی برای مخازن ذخيره‌سازی وجود ندارد. دسته ‌بندی مخازن می‌تواند از ديدگاه‌های مختلفی نظیر فشار ، دما ، شكل هندسی، نوع سيال و … انجام گیرد:

مخازن ذخیره ای

مخازن ذخیره ای بر اساس فشار با دو کد مختلف طراحی میگردند API 650 و API 620 . مخازن ذخیره ای به صورت کلی به مخازن سقف ثابت و مخازن سقف شناور و مخازن روباز تقسیم میگردند. مخازن سقف ثابت بر حسب نوع سقف به دو دسته کلی Supported  و Self Supported و به صورت جزئی به نوع Cone و Dome تقسیم میگردند. مخازن سقف شناور بر حسب نوع سقف به دو دسته کلی Internal ,External و به صورت جزئی به نوع Single Deck و Double Deck تقسیم میگردند.

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار عموما با استاندارد ASME Section VIII  طراحی میگردند . مخازن تحت فشار بر اساس نوع ساپورت به دو دسته Horizontal With Saddle و یا Vertical With Skirt تقسیم میگردند .مخازن تحت فشار بر اساس شکل هندسی به دو دسته استوانه ای و کروی تقسیم بندی میگردند . کلیه مخازن با اسامی Vessel ، Drum ، Column همگی مخازن تحت فشار محسوب میگردند . انواع عدسیهایی که در مخازن تحت فشار بکار برده میشود عبارتند از : Elliptical , Torispherical , Hemispherical , Flat , Conical , Body Flange